Een tevreden klant

Foto’s spreken altijd tot de verbeelding.  Afgezet tegen de tijd en het moment dat ze zijn gemaakt.
Tegenwoordig kun je met je smartphone overal en op elk gewenst moment een foto maken. De foto’s die we op de social media tegen komen zijn daar het voorbeeld van.  Een druk op de knop, of één swipe met je vinger en de foto is gemaakt en staat in no time online, als je dat wilt. Al dan niet voorzien van een filter.

Vorige week kreeg ik een opdracht om een oude verkleurde foto te repareren. De foto was gemaakt tijdens een skûtsjewedstrijd in het begin van de zestiger jaren.
Het betrof een kleurenfoto. En zoals veel kleurenfoto’s uit de periode dat de kleurenfotografie in opmars kwam, had ook op deze foto de blauwe kleur in de afgelopen decennia de overhand gekregen.
Of ik dat ook kon herstellen, was de vraag van de klant. En ook de oneffenheden waar mogelijk wegwerken.
Ik heb beloofd dat ik mijn best zou gaan doen.

Nadat ik de foto in een hoge resolutie had ingescand kon ik mij uit gaan leven in het bewerken van de foto.
En dat bleek nog een behoorlijke klus te zijn. Overal op de foto waren groene vlekjes zichtbaar geworden en die moesten stuk voor stuk worden behandeld.  Zo gezegd, zo gedaan.
Vervolgens ging ik aan de slag om als een ware speurneus de andere oneffenheden weg te werken om daarna de kleur proberen aan te passen.  Sommige kleurtinten werden verlaagd, waar andere juist werden verhoogd.

En nu, nadat ik de foto even heb weggelegd om een dag later de gemaakte aanpassingen opnieuw te bekijken, kan er bericht naar de klant dat de foto klaar is.
En de klant? Die is dik tevreden!

De oorspronkelijke foto en het eindresultaat.

Het is leuk wanneer je dit deelt op social media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.